marți, 17 mai 2011

Internet banking-ul in 2010

            Dupa evolutia puternic ascendenta a serviciului de internet banking in anul 2009, serviciul castiga in continuare teren in defavoare celorlalte servicii bancare. Serviciul a trecut de perioada de inceput in care a inregistrat avansuri explozive, de peste 600%, si a ajuns la maturitate, avand o crestere sustinuta si sanatoasa.
            Conform unui studiu efectuat de revista E-Finnance asupra a 19 banci din sistemul bancar autohton, care insumeaza peste 90% din cota de piata a sectorului bancar, numarul de clienti ai serviciului de internet banking este de peste 2,3 milioane, cu circa 230.000 de clienti mai mult decat in  anul 2009, dupa cum se poate vedea din graficul numarul 1.
           Cresterea numarului de clienti ai serviciului de internet banking a fost afectata de evolutia BCR. BCR detine circa 30% din piata de internet banking si a inregistrat o scadere de 4%, (dupa cum se poate vedea din graficul numarul 2) impreuna cu Volksbank fiind singurele banci din cele analizate care au inregistrat scaderi ale numarului de utilizatori. Contractia numarului de clienti ai BCR vine dupa o politica acerba de atragere a clientilor pe parcursul ultimilor 2 ani, astfel banca a parcurs etapa de atragere si intra in perioada de exploatare. Facand abstractie de scaderile celor 2 banci, numarul clientilor inrolati in serviciul de internet banking a crescut cu 30%.
            Scaderea numarului de clienti al BCR, s-a realizat pe baza segmentului de persoane fizice, in timp ce pe segmentul de microintreprinderi si PFA s-a triplat. Totusi BCR ramane lider de piata in ceea ce priveste numarul de utilizatori de IB[1], cu 674.000 de utilizatori persoane fizice, precum si 34.000 microîntreprinderi si PFA.
             Cei mai activi clienti ai serviciului au fost in 2010, cei ai bancilor mici precum: Bank of Cyprus, ATE Bank si Romanian International Bank. In 2010 s-au inregistrat cu 40% mai multe tranzactii decat in 2009. Astfel cei peste 2,3 milioane de utilizatori au efectuat peste 31,6 milioane de tranzactii, adica 14 operatiuni per utilizator.
            Cele mai multe tranzactii se realizeaza prin platformele de internet banking ale ING Bank, o prezenta benefica in Romania, pentru dezvoltarea IB, deoarece ING Romania este sucursala ING Group Olanda, tara care are cea mai mare rata de adoptare a IB din Europa. Evolutia valorii tranzactionate se poate vedea din graficul 3.
           Desi rata de adoptare a IB in Romania este mica fata de rata de adoptare a IB in tarile nordice se constata ca acest serviciu tinde spre maturitate in tara noastra.




[1]  Internet banking

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu